Indigeneity, Language and Authenticity

Home » Uncategorized » Katastrofläge i solidariteten

Katastrofläge i solidariteten

Vi talar om katastrofläge, och trots detta har jag än så länge inte fem flyktingar sovandes i mitt vardagsrum. Mitt hem är min borg, som ordspråket säger, och murarna byggs högre och högre av högerpopulismens hat.

Vi talar om katastrofläge, och ändå finns det allt från apelsiner till öl att köpa i landet. Vi frossar i vetskapen om att den gnagande hungern tillhör någon annan.

Ja, vi talar om katastrofläge, och än har jag kläder att ta på mig, en plats att sova på, ett jobb att gå till och vetskapen om att jag kan uppehålla mig utomhus utan fara för mitt liv.

När jag ska ta mig över älven och ner mot kusten är det med en uppvärmd buss, med tåg, med fordon vars rutor inte är fyllda av kulhål, och inte en läckande gummibåt i ett kolsvart medelhav, med döden bakom, framför och under mig.

Snart är det jul, och jag tänker på Hebreerbrevet 13:1-3. I den oberättigade rädslan för och den nattsvarta vardagsrasismen gentemot människor som flyr helvetet på jorden så glömmer självutnämnda kristna sin egen religions påbud.

Om en rödgrön regering går med på att låta SDs falska verklighet styra deras politik, vad för skillnad är det då mellan de två?

Leave a Reply

